Kas svarbiau mokantis – darbštumas ar gabumai?

Mokslas… Nuo seno jau žmonės liepdavo vaikams kuo geriau mokytis. Iš to kilo ir keletas žinomesnių patarlių, kaip:

  • “Mokslo šaknys karčios, bet vaisiai saldūs”
  • “Ką išmoksi, ant pečių nenešiosi”

Kiekvienas mokinys tikriausiai pasakytų: “Lengva pasakyt, sunku padaryt”. Iš tikrųjų, mokytis nėra lengva. Visų pirma, reikia mokėti tai daryti, reikia mokėti atsirinkti reikiamą informaciją, mokėti susiplanuoti laiką, galų gale, sugebėti atrasti savo mokymosi sistemą. Aiškinu žodžių “mokymosi sistema” reikšmę. Tai reiškia, kad mokinys turi žinoti, kaip jam lengviau įsiminti ką sako mokytojas – ar klausantis, ar matant vizualiai, ar skaitant, ar dar kaip nors. Jei mokinys tai žinos, tai jam bus lengviau susisteminti savo mokymosi metodą. Pavyzdžiui man lengviausia mokytis, kai prieš akis turiu paveikslėlį ar ką nors panašaus. Tada man nereikia rašyti kažkokių tai sudėtingų sąvokų, o užtenka nusipiešti ir man jau viskas aišku. O jei mokytojas paprašo paaiškint, aš paaiškinu savais žodžiais (tai ypač padeda per geografiją, kuri man labai patinka).

Taigi, keliaujam prie straipsnio pavadinimo – kas svarbiau mokantis – darbštumas ar gabumai?

Darbštumas

Mano manymu, daugiau įtakos turi darbštumas. Jeigu žmogus ruošis, dirbs, klaus mokytojo, jei kas neaišku, tai jam ir seksis geriau. Tik reikia nepatingėti. Aišku, būna visiems, kad tos pamokos jau, atrodo, į gerklę lenda. Ir man taip būna. Nebesinori mokytis, daryti namų darbus ir pan. Tačiau tai dažniausia jau būna prieš atostogas, tad tas laiko tarpas neprailgsta.

Tačiau nors aš ir linkęs labiau teigti, kad darbštumas gerina mokymąsi, nemėgstu dirbti per daug. Tada irgi nieko gero nebūna. Tarkim. Ruošiasi žmogus svarbiam kontroliniui. Kiša į galvą tą informaciją kokias 4 val., paskui sugalvoja, kad reikia dar kokiai kitai pamokai pasiruošti, dar valanda laiko… Ir taip visas vakaras prie knygų…  Na ir kas iš to. Visa ta informacija maišysis jam galvoje,tik jauks mintis (bent jau man taip būna). Aš tiek laiko per vakarą tikrai nesimokau. Nematau prasmės. Ir tuo aš įsitikinau, stebėdamas vieną savo draugą. Aš jam visą laiką sakau tą patį, ką čia aprašiau. Sėdi jis irgi prie knygų velnias žino kiek laiko (gal kiek mažiau nei 5 val., bet tikrai ilgai). Aš jį kur nors kviečiu išeiti, o jis man sako: “Mokytis reikia”. Na ką, mokytis, tai mokytis, gi neversi per prievartą “vilktis” į lauką. Paskui aš jo klausiu: “Na, ir kiek gavai? Turėjai jau 10 gaut, šitiek mokinaisi…” Ir gan dažnai pasirodo, kad jis gauna 8, 7 ar 6. Na tai kur logika? Nesakau, kad reikia pamokoms ruoštis 20 min. Aš maždaug tam skiriu 1-2 val. Ir man to pilnai užtenka.

Gabumai

Aišku, būna pamokų, kai vieniems sekasi tas geriau, kitiems kita… Čia jau ir pasireiškia gabumai. Visi jų turim. Žmogus visada jaučia, link ko yra labiau linkęs. Tas jam ir seksis geriau. Bet sugebėjimas įsisavinti informaciją pamokų metu, taip, kad nereikėtų ilgai sėdėti prie knygų namuose, irgi gabumas. Man atrodo, kad aš tokį gabumą turiu. Kai sėdžiu pamokoje, stengiuosi įsidėmėti, ką pasako mokytojas/a, pasižymėti svarbiausius dalykus klasėje. Tada man namuose užtenka vieną sykį perskaityti tai, kas vadovėlyje, ir tai, kas sąsiuvinyje. Manau, kad tai taip pat šioks toks gabumas.

Gabumas planuoti savo laiką, taip pat yra labai svarbu. Reikia mokėti susiskirstyti savo laiką, skirti jo pamokų ruošimui. Niekada nereikia pasilikti namų darbus ar ruošimąsi kontroliniui paskutinei minutei. Tada irgi jau nekas. Nors prisipažinsiu, kartais kontroliniui pasiruošiu tik tą dieną kai rašom, laisvų pamokų metu…

Reziumė

Visgi, aš esu linkęs labiau  pasisakyti už darbštumą. Tačiau reikia ir gabumų. Gal užbaigsiu taip: norint gerai mokytis ir ugdyti savo turimus gabumus, reikia nepatingėti į tai įdėti darbo.

4 responses

  1. su tais gabumais yra kvaila situacija: labai lengva visur praslysti – o tai ir pliusas, ir minusas. kodėl minusas? kai suvoki, kad vienąkart perskaitęs užrašus kontrolinį gali parašyti geriau, negu kažkas, kas visą info kalė per naktį, tai kažkaip dingsta motyvacija labai stengtis. visada galvoji “ai, gal pasiseks, jei ne – ką nors sukursiu”. ir taip plauki sau smagiai leisdamas dienas kol kiti mokosi. tada ateina momentas, kai gabumų nebeužtenka, ir pradedi gailėtis, kad niekad neišmokai mokytis. atiduočiau daug ką, kad turėčiau draugės valią, kuri per egzų sesijas savaitėm neišeina iš namų užsikrovusi knygom. nors čia irgi klausimas, ar tokie turėtų būti studijų metai 🙂

    žodžiu, išvada tokia: gabumai lengvina gyvenimą, bet norint kažko rimto pasiekti, darbštumas būtinas. aišku, jį galima išsiugdyti, ypač turint motyvacijos.

  2. Manau pirmoje vietoje yra gabumai, nes kad ir kiek tu esi darbštus be gabumų tikslas yra sunkiai pasiekiamas.

  3. Balsuoju už darbštumą!!! Nors kalbant apie meninius dalykus, tokius, kaip muzika, dailė ir pan., galvočiau, kad pirmiausia turi būti gabumai, paveldėjimas. Bet vėl gi, visiškai nelavinant įgūdžių, nedirbant, nesistengiant, gabumai dažniausiai nueina perniek… Ir dažnai net pralenkia tas, kuris buvo niekuo neišsiskiriantis, tiesiog be galo užsispyręs ir darbštus.
    Jeigu kalbėsime tiesiog apie mokymosi gabumus, be darbštumo savybės neįsivaizduoju mokymosi proceso. Gailiuosi, kad kai kuriuose dalykuose mokyklos laikais pasiklioviau vien savo gabumais…
    Be to, manau, kad dar vienas ypatingai svarbus dalykas yra VALIA.
    Ir, aišku, sutinku su DIGADIGADOO išvada.

  4. As ir labiau linkus uz darbstuma. Bet pirma pasverus buvau du dalykus pasirinkus,kad jie yra abudu butini. Nebus darbstumo, nebus ir gabumu arba atvirksciai. Cia mano nuomone, zinoma, kiekvienas supranta kitaip ir isreiskia ja kitaip.

Parašykite komentarą

